IMAGINEA. La ce-i buna. Construirea si mentinerea ei.


Activez într-un domeniu și pe o piață în care unor noțiuni ( în București foarte uzitate, bine înțelese și folosite ca ABC al afacerii) le sunt atribuite definiții și înțelesuri variate, ba mai mult se întâmplă ca aceste noțiuni să nu fie prezente în limbajul de business sau să nu li se recunoască importanța.

Mi-am propus prin activitatea pe care o dezvolt să valorific piața, dar și să creez o piață, să informez, mai bine spus să îi ajut pe cei care dețin afaceri să conștientizeze importanța unor aspecte ale activității lor pentru ca să devină performanți.

Astăzi voi scrie despre IMAGINE.

Imaginea reprezintă un produs intangibil rezultat din suma, interacțiunea, variația, ponderea și tipul unor elemente de natură intrinsecă – valori, principii, credințe, convingeri, misiuni și elemente de natură extrinsecă ce sunt vizuale, cuantificabile, măsurabile.

Cuvântul imagine depășește cadrul unui simplu termen, desemnează un concept care se aplică atât companiilor, organizațiilor, produselor, serviciilor, cât și persoanelor.

Conceptul de imagine este susținut permanent de raportul dintre obiect și subiect (publicul), fără unul dintre acestea nu se poate vorbi despre o entitate valorică.

Avem o anumită construcție mentală ( imagine) despre un personaj sau o instituție, însă odata cu dezvoltarea economică, din motive lesne de înțeles  – concurența, mărirea gradului de profitabilitate, a apărut necesitatea acordării unei mai mari atenții acestui aspect.

A devenit materie de studiu: sunt facultăți de profil, altele o au ca specialitate, imaginea studiindu-se din perspectivele unor știinte cum ar fi psihologia, psihologia socială, sociologia, marketing-ul, științele comunicării.

S-a observat că o imagine coerent construită aduce ca beneficii asocierea, credibilitatea, încrederea, respectiv profitabilitatea în afaceri. Imaginea are un predominant caracter emoțional, dar și rațional.

În business, imaginea trebuie să fie un mijloc pentru bifarea obiectivelor de marketing pe care ni le propunem – nu se construiește o identitate de dragul identității, ci se urmărește ca scopul afacerii să fie îndeplinit.

O identitate valorică are la bază o strategie amplă, unitară, compactă: o imagine stabilă și coerentă nu se poate construi din proiecte punctuale fără ca acestea să urmeze o linie comună. Planul de acțiune trebuie aplicat prin mijloace și instrumente compatibile cu ce anume se comunică și cu specificul publicului căruia ne adresăm.

În planul strategic se specifică obiective clare care pot și ulterior evaluate calitativ și cantitativ prin instrumente specifice de cercetare și analiză. Aceste obiective reies din stabilirea profilului dezirabil – imaginea ideală pe care dorești să o obții. Obținerea unei imagini dezirabile necesită timp, nu se poate construi peste noapte o identitate stabilă. De asemenea, permanent trebuie susținută activitatea, o pauză de timp poate duce la pierderea contactului cu publicul. Toate elementele cu care se lucrează în constuirea imaginii au rolul să susțină cadrul inițial stabilit, în cazul în care ne abatem de la această regulă se poate anula munca de până atunci.

Profilul dezirabil trebuie să fie construit având ca fundație aspectele adevărate, corecte ale organizației de drept sau ale persoanei – în caz contrar vor ieși la iveală incompatibilitățile între ceea ce se emite și ce este de fapt o companie sau o persoană.

În construcția unei identități de sine stătătoare care să aducă beneficii e necesar să ținem seama de toate caracteristicile ce o determină: se stabilesc principiile, valorile, misiunile care vor guverna organizația/personalitatea în urma unor cercetări și studii; acestea vor da naștere și la cultura organizațională care va susține cadrul în care se desfășoară întreaga activitate (în cazul organizațiilor). Dacă prin acțiuni ulterioare se transmit valori, principii, credințe, convingeri în contradicție cu cele emise inițial, imaginea are de suferit producându-se o nedumerire în rândul publicului, o lipsă de încredere, o anulare a ceea ce s-a comunicat direct sau indirect de până atunci. O asemenea situație poate nărui toată munca depusă pentru constuirea unei imagini credibile. Inconsecvența este una dintre aspectele negative care trebuie evitate în derularea activităților.

Se stabilesc totodată și elementele vizuale, tangibile, măsurabile, cuantificabile care pot lua forma caietului de identitate vizuală ce se aplică unitar pentru toată activitatea. Acestea fac parte dintr-un concept general sau din povestea care încheagă totul.

Imaginea este facută cunoscută, ulterior consolidată, menținută și împrospătată prin transmiterea  acestor elemente intrinseci și extrinseci în toate acțiunile, în comunicarea non-verbală, verbală și scrisă, prin comportament și atitudine.

Responsabilitatea pentru stabilirea clară a unui profil dezirabil, de construcție și de mentinere poate fi plasată unei persoane sau echipe care are noțiuni solide în marketing, comunicare, relații publice, psihologie, psihologie socială, sociologie, design, arte, literatură, cultură generală, cu experiență în domeniu și care are o viziune amplă a mediului în care organizația sau persoana activează.

Lucrurile pot fi făcute și după ureche, necesită însă mai mult timp, efort susținut, conștientizarea că multe lucruri necunoscute prin studiu specializat se pot accesa prin învățarea din greșeli, bani mai multi investiți, profit obținut în timp mai îndelungat și poate nu cel scontat.

Munca în domeniul construcției și menținerii imaginii este una sensibilă pentru ca se accesează indirect emoțiile, opiniile, hărțile mentale ale oamenilor.

Afaceri Performante,

Mihaela Ciotină

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s