Înapoi la muncă


Am fost de curând în Bucovina. O reîntoarcere într-un spaţiu drag, dar şi într-un timp „puţin mai îndepărtat”, lucru pe care îl observ cu tristeţe şi la unele oraşe din Transilvania, comparându-le cu buricul ţării – Bucureştiul. Influenţele, mediul, educaţia îşi pun amprenta considerabil şi în modul în care se fac afaceri.

Nu mi-am propus să tratez diferenţele dintre zone, acest lucru ar necesita strângerea serioasă de informaţii si o cercetare de pe urma căreia să reiasă concluzii validate cu grafice, cifre şi procente, dar din experienţa trăită îmi menţin convingerea că e necesar să folosim alte ingrediente pentru mâncare, dacă dorim să găsim altceva în oală de acum înainte. S-au neglijat studiile de piaţă şi s-au construit mall-uri peste mall-uri stimulându-se politica de consum până la pragul maxim. S-au cumpărat aspiratoare, maşini şi case uriaşe, iar timpurile de astăzi cer creditele acestor cheltuieli; s-a ajuns la fundul traistei fiindcă am fost mai puţin preocupaţi să investim, ci să consumăm.

S-au făcut bani frumoşi cu terenuri vândute şi răzvândute, cu afaceri de toate felurile ale căror profituri creşteau de la o zi la alta mai ceva ca plăcintele bunicii. Am vrut să avem acelaşi trai ca şi în Spania, Italia şi Germania (unde se numară câteva milioane de români plecaţi la muncă) şi asta în doar câţiva ani; am vrut să creştem în 3 ani cât alţii în 20.

Acum că lucrurile s-au schimbat şi banii nu se mai fac aşa uşor şi mulţi ca pe vremurile susţinute artificial şi de băncile care dădeau împrumuturi doar cu buletinul, suntem îngrijoraţi, depresivi, ne tot mirăm ce se întamplă.

Afacerile au mers şi făcute după ureche, ieşeau bani şi din piatră seacă, concurenţa putea să tot fie, căci şi nevoia de servicii şi produse era mare, însă acum e necesar să ţinem seama şi să aplicăm noţiuni de marketing şi comunicare, să investim în educaţia de business, să creăm o cultură de management, fiindcă altfel vom rămâne îngrijoraţi, depresivi şi ne vom tot mira ce se întamplă.

Am citit un interviu interesant pe wall-street.ro realizat cu Alexandra Gatej (a avut funcţia de preşedinte al Unilever South Central Europe (USCE), pe care a ocupat-o timp de 4 ani). Link spre sursa. Folosesc următorul fragment pentru a sublinia cele scrise mai sus: „Cred că spre deosebire de alte crize economice, fluxul de bani pe hârtie generat în lume prin instrumente financiare şi creşterea foarte rapidă a gradului lor de complexitate este mult mai mare decât fluxul de bunuri şi servicii produs de oameni. Acest dezechilibru ne-a arătat că e nevoie clar de reîntoarcere la muncă. Şi cred că pentru România acest lucru nu este foarte bine înţeles şi foarte uşor de acceptat de către multă lume”.

Afaceri performante,

Mihaela

9 responses to “Înapoi la muncă

  1. Oare frustrarile noastre ar trebui intr-adevar indreptate inspre cei care au dat credite?…inspre cei care au construit mall-uri?…sau impotriva celor care traiau de pe o zi pe alta dar au vrut laptop in rate?

    Spui: acum e necesar să ţinem seama şi să aplicăm noţiuni de marketing şi comunicare, să investim în educaţia de business, să creăm o cultură de management…..
    Aici am o mica problema. Cred ca ai vazut si tu foarte multi directori, „manageri” , care n-au absolut nici o notiune de management, marketing, promovare. Stiu doar ca trebuie sa se vanda un produs…nici ei nu stiu cum, si sa vina banul. Fara strategie pe nici un termen.

    Oare n-ar trebui intai educati cei 99% din populatia Romaniei care nu sunt „patroni” ca banii imprumutati trebuie dati inapoi….ca laptopul te bucura azi…si maine n-ai ce sa pui pe masa?

    Oare nu tocmai marketingul agresiv i-a facut pe acesti oameni sa-si ia tot ce au gasit pe credit?…oare nu promovarea excesiva a unor servicii, fara a se tine cont de educarea prealabila a „turmei” proaspat scapate din „inchisoarea” comunista ne-au adus la colaps?

    Si cine e in groapa de fapt?…oamenii?…mediul de afaceri privat?…statul?…cine poate rupe cercul vicios? Dar asta e o alta discutie…

    • O alta discutie atat de binevenita insa, Catalin!!!
      Ai atins un subiect pe care chiar ma gandeam sa il includ in Invitatie la reflectie. Este exact asa cum spui. Actionari interesati mai mult de propriul castig (indiferent ca vorbim de producatori, firmele de publicitate, comercianti samd) si mai putin de omul caruia se adreseaza, de nevoile lui reale si nu de cele pe care si le propun ei sa le satisfaca. O masa de clienti manipulati atat de usor tocmai din lipsa unei educatii pe care atat de bine ai punctat-o. Iti marturisesc ca la un moment dat in formarea mea ca specialist in marketing, am citit undeva despre crearea nevoii acolo unde nu exista pentru a avea ce sa satisfaci…Si mi s-a parut..uau, ce chestie! La vremea aceea eram doar un copil ce doream sa cresc, sa dovedesc. Abia dupa ani am realizat ca aceasta strategie nu inseamna altceva decat manipularea omului, „legarea” lui de tot mai multe nevoi, crearea de dependente cat mai multe care sa il tina departe de el insusi, de esenta lui, de libertatea lui. Sunt atat de multe de discutat pe aceasta tema incat nu ne-ar ajunge o zi…E suficient sa ne uitam in jur. In ce zona a piramidei nevoilor se incadreaza majoritatea business-urilor? Din pacate, in cea de baza, a nevoilor primare – cele fiziologice si de supravietuire. In aceasta zona sunt „imbuibati” oamenii cu tot felul de mesaje de inducere a dorintei, a nevoii, a achizitiei. Putini sunt cei care au initiat afaceri pentru a „hrani” nevoile superioare ale oamenilor – cele ce tin de propria identitate, de autodezvoltare. Abia in ultimii ani au inceput sa apara dar, din pacate, limiteaza accesul la ele prin preturile mari. Ce s-ar intampla daca ar exista o trezire in masa a oamenilor, cu constientizarea a ceea ce e important, a ceea ce e real? Ar scadea brusc volumul vanzarilor, al creditelor solicitate, al timpului petrecut departe de familie in goana dupa a castiga mai mult pentru a consuma mai mult…ar scadea productia…ar scadea procesul de poluare si distrugere a naturii, a noastre…

  2. Da. Ai dreptate. Insa am 2 mentiuni.

    1.”Actionari interesati mai mult de propriul castig (indiferent ca vorbim de producatori, firmele de publicitate, comercianti samd) si mai putin de omul caruia se adreseaza, de nevoile lui reale si nu de cele pe care si le propun ei sa le satisfaca.”

    Asta se intampla peste tot…si daca e sa fim sinceri, este pasul firesc de la comanda-productie-vanzare la doar produc-vand-cui? Niciodata, nici un actionar nu se va gandi intai la nevoile oamenilor si apoi la vanzarile lui…pentru ca jungla in care am ajuns sa traim nu ne lasa (desi poate o parte am vrea) sa ne oprim si sa ne uitam in jur…un moment de respiro poate insemna moartea profesionala.

    Cred ca, la fel cum a aparut fenomenul, poate disparea prin educarea/autoeducarea oamenilor cu privire la nevoi, necesitati si costuri.

    2.Referitor la piramida…poate ca ea nu mai e chiar cum se invata in scoala. Poate ca (si aici vorbim doar despre romani) dupa baza piramidei mai sunt cateva trepte pe care toata lumea le sare. Pentru ca romanul e snob…pentru ca romanul alege calea cea mai simpla. Avem ce baga in gura,bun. Atunci sa ne luam si un Jaguar si o piscina. N-avem bani de impozite?…n-are nimic…imprumutam.

    Mihaela vorbea despre Mall-uri. Hai sa ne gandim…cum oare ar putea fi educata populatia decat prin criza sau suprasaturare. Oamenii o sa inteleaga ca nu se mai termina nici masinile de spalat nici nike-urile. Dar ca au acces la ele oricand. Trebuie doar sa castige acei bani. Si dau ca exemplu intamplator, Suceava, unde exista un singur Mall pentru un judet intreg.

    Si inchei optimist, crezand ca e doar o problema de educare si nu una genetica. Insa generatia tanara nu-mi da nici o speranta

    • M-am gandit mult la cum am putea aduce schimbarea. E clar ca doar prin educatie. Incepand insa cu cea spirituala. Si nu ma refer aici la nici o dogma religioasa. Ci pur si simplu la redobandirea si dezvoltarea abilitatii de a percepe dincolo de materie, de a simti legaturile subtile ce exista intre noi toti, intre noi si natura, in toate si in tot. Doar asa ne putem dezvolta viziunea de viata, apoi cea de afaceri, pe convingerea ca primim ceea ce daruim. Si atunci am fi mult mai atenti la tot ce facem. Ca antreprenori, ca manageri, ca angajati…, ca locuitori ai acestei planete.

      In plus, cred puternic in talentul unic al fiecaruia dintre noi. Necesita insa un proces de autocunoastere inceput inca din copilarie, ghidat de parinti, profesori, societate. Sper sa traim acele zile in care fiecare om isi va alege si privi meseria ca propria menire, ca mod de implinire. Si nu pentru ca e domeniul in care exista cele mai multe locuri de munca, sau pentru ca ar produce bani multi, ori e impusa de o traditie de familie…Atunci vom avea in vedere binele colectiv si nu cel individual.

  3. Catălin,
    Într-adevăr, subiectul avansat în articol este complex şi mă bucur că ai propus spre discuţie lucruri care necesită preocuparea tuturor, deopotrivă.
    Subscriu la răspunsurile Aurei, cu care nu doar o dată am discutat despre chestiune.
    Mihaela

  4. Mihaela…in speranta ca esti cel putin la fel de sharp cum erai odata, ma bazez ca o sa dezvolti si alte subiecte, care nu tin neaparat de promovarea proprie

    Cu stima.

    • Catălin,
      Din mesajul trimis înţeleg că subiectele postate contează, dar mai ales abordarea cu care tratez subiectele trebuie să fie diferită.
      Egoul are multe faţete. În definitiv, au importanţă şi eforturile în procesul de trezire, dar rezultatele sunt cele care contează.
      Iar feed-back-ul primit face parte dintr-o evaluare periodică a stadiului de trezire, pe care îl iau în considerare.
      Când ai vreme, te rog trimite-mi un e-mail, din mesajul tău se desprinde că ne cunoaştem.
      Mihaela

  5. Da….am o vaga impresie ca ne-am cunoscut undeva la sfarsitul facultatii. Cred ca si atunci am avut diverse discutii pe teme asemanatoare. Ma bucur doar ca exista un cadru unde le putem continua dupa cativa ani.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s